Relevante werkervaring
Interim woordvoerder KWF Kankerbestrijding
Maart 2021 – juli 2021
Kernwoorden: persvoorlichting | Externe communicatie | Strategisch communicatie advies
Een tweede periode in dezelfde functie waarin ik dezelfde woordvoerder verving die haar tweede kindje verwachtte. Het is altijd een mooi compliment als een opdrachtgever je vraagt om terug te keren. Hoewel er nog steeds voornamelijk vanaf huis werd gewerkt in deze periode waren de werkzaamheden min of meer hetzelfde. Een andere periode van het jaar waardoor de projecten net iets anders waren of zich in een andere fase bevonden.
Senior adviseur PR & externe communicatie SNS Bank
Juni 2020 – maart 2021
Kernwoorden: Marketing PR | Externe communicatie
Volledig remote opdracht vanwege de corona pandemie. Toch lukte het om binnen mijn vakgebied snel m’n weg te vinden in de complexe organisatie van SNS Bank. Interessante dynamiek met een corporate merk Volksbank en de andere labels die hier onder hangen. Een rol waarin woordvoering wat op de achtergrond lag maar het met name draaide om PR activaties opzetten rond marketing campagnes.
Interim Persvoorlichter Nederlandse Loterij
Januari 2020 – mei 2020
Kernwoorden: persvoorlichter | externe communicatie | strategisch advies | Brand PR
Begin 2020 startte ik aan mijn tweede interim periode bij Nederlandse Loterij. Dit keer om de zitten persvoorlichter te vervangen tijdens haar zwangerschapverlof. Het werd een bijzondere periode want in februari 2020 werd de eerste corona besmetting een feit. De rest is geschiedenis.
Van het ene op het andere moment werkten we allemaal thuis. Ook ik als interimmer. Gelukkig kende ik de organisatie dus heb ik me achteraf gezien goed door deze eerste thuisperiode heen gewerkt. Al was de combinatie met twee kleine kinderen thuis vaak erg stressvol voor mij.
Inhoudelijk kwam de focus qua persvragen te liggen op TOTO. Sportwedstrijden lagen stil maar er kon in de eerste weken nog wel worden ingezet op wedstrijden in verre competities.
Interim communicatiemanager het Gehandicapte Kind
Oktober 2019 – December 2019
Kernwoorden Externe communicatie | tekstschrijver | Persbenadering | Strategisch communicatieadvies
Vanwege het langdurig uitvallen van een communicatiemanager heb ik drie maanden lang deze functie ingevuld. Aangezien het Gehandicapte Kind eerder in 2019 een naamswijziging had doorgevoerd ben ik aan de slag gegaan met het herschrijven van bestaande teksten. Daarnaast had ik een adviserende rol in de veranderingen die de organisatie doormaakt in het thema Samen Spelen. Ik heb mede met collega’s van Jantje Beton, het ministerie van VWS en KRONCRV de communicatie rond het SamenSpeelAkkoord verzorgd.
Interim woordvoerder KWF Kankerbestrijding
Maart 2019 – Augustus 2019
Kernwoorden Externe communicatie | Persvoorlichting | PR | Strategisch communicatieadvies
Bij KWF Kankerbestrijding heb ik vijf maanden een zwangerschapsverlof opgevangen van een zittende woordvoerder. KWF is een organisatie met een hoge mediadruk. Zodra er nieuws is over de ziekte kanker dan wordt KWF gebeld voor een reactie of toelichting. Ik heb me in mijn periode onder andere beziggehouden met de persbenadering rond het thema Zonnen, de TV show Nederland staat op tegen kanker en het opzetten en coordineren van vijf podcasts rond het 70-jarig jubileum van de organisatie.
Interim PR & Communicatieadviseur Nederlandse Loterij
Maart 2018 – Januari 2019
Kernwoorden marketing PR | Interne communicatie | strategisch communicatieadvies | woordvoering
Even terug op het oude nest, maar toch ook weer niet. Wat voorheen alleen Staatsloterij was, is na de fusie een loterij organisatie geworden waar 7 spelmerken onder vallen, waaronder Lotto, Toto en het corporate merk Nederlandse Loterij.
Ik deed hiervoor de woordvoering en free publicity. Daarnaast heb ik me beziggehouden met interne communicatie en heb ik een strategisch advies uitgebracht over de rol van PR binnen Nederlandse Loterij.
Interim Communicatieadviseur Talpa TV
Juli 2017 – Januari 2018
Kernwoorden dynamisch | pluggen | snel schakelen | hands on
Mijn eerste interim klus was bij SBS Broadcasting. Tijdens mijn opdracht ging de naam over naar Talpa TV. Als communicatieadviseur van de zender SBS6 was ik verantwoordelijk voor de publiciteit rond programma’s als Andre Hazes, Ik haal alles uit het leven, Mensenkennis, Circus Gerschtanowitz, Boswachter Gezocht, Marktplaats; Heel Holland handelt en 5 Golden Rings.
In de snelle wereld van commerciele televisie is geen dag hetzelfde, zeker niet als communicatieadviseur. Meerdere belangen komen samen in een TV productie en bij de TV vakbladen is het soms pushen in plaats van pluggen. Ik heb er een hele leuke tijd gehad. De dynamiek van de organisatie is me goed bevallen. Relativeren is voor mij het toverwoord gebleken.
Communicatiemanager Make-A-Wish Nederland
2016 – 2017
Kernwoorden leidinggeven| werken met vrijwilligers | story telling | creatief | authentieke content
Van de grote Staatsloterij, waarbij het draait om verkoop van loten naar een goed doel. Het was een grote maar hele bewuste overstap. Anderhalf jaar heb ik mijn steentje bijgedragen aan het vervullen van wensen voor ernstig zieke kinderen. Ik werkte mee aan de communicatie rond fondsenwervende campagnes, social mediastrategie en de interne communicatie naar zo’n 30 fte en ruim 400 vrijwilligers.
Het was een bijzondere tijd in een mooie organisatie. Met minimale budgetten hebben we met elkaar (twee communicatie collega’s en zo’n 20 communicatie vrijwilligers) mooie free publicity gegenereerd. Leerzaam was het samenwerken met vrijwilligers, maar zeker ook het werken met weinig budget. Het maakt je creatief. Uiteraard helpt het mee dat de organisatie waar je voor werkt een echt authentiek verhaal heeft te vertellen.
Corporate communicatie Nederlandse Staatsloterij
2013 – 2015
Kernwoorden corporate | politiek gedreven organisatie | marketing PR | woordvoering
Inmiddels is de Staatsloterij gefuseerd met De Lotto. Daarover later meer in mijn carriere overzicht. Vlak voor deze fusie werkte ik tussen 2013 en eind 2015 werkte ik voor de Nederlandse Staatsloterij. In het corporate affairs team was ik een van de twee communicatieadviseurs. Werken voor een staatsdeelneming betekent dat er op de achtergrond allerlei (politieke) agenda’s waar je als communicatieadviseur maar moeilijk vat op krijgt.
Mijn rol was vooral om nieuws te maken rond campagnes. Zo was ik nauw betrokken bij verschillende Oudejaarstrekkingen. De grootste en belangrijkste trekking van de Staatsloterij. Mijn persoonlijke hoogtepunt was het NK Waterfietsen dat Staatsloterij organiseerde tijdens SAIL 2015. Een mooi en geslaagd voorbeeld van merkactivatie met nieuwswaarde.
PR adviseur Newslab
2012 – 2013
Kernwoorden strategisch advies | hands on | bureauzijde | plannen
Bij NewsLab heb ik mijn bureau ervaring op gedaan. Bijna een jaar lang werkte ik voor klanten als IKEA en De Nierstichting. Voor IKEA begeleidde ik onder andere de lancering van de nieuwe catalogus.
Een jaar aan de bureauzijde had ik niet willen missen omdat het mij inzicht heeft gegeven in de werkwijze van een bureau. Omdat ik na mijn periode bij NewsLab bewust terug ben gegaan naar de klantzijde weet ik wat beter samen te werken met bureaus. Ik weet wat je van een bureau mag vragen. Ik weet wat een bureau aan fee mag vragen. Welk serviceniveau je van een goed PR/Communicatiebureau krijgt.
Al deze ervaring komt nu en in de toekomst goed van pas.
PR Manager Dolfinarium
2008 – 2012
Kernwoorden Issuemanagement | crisis communicatie | woordvoering | Marketing PR | strategisch advies | hands on
Mijn eerste baan in het PR en communicatievak: PR manager bij het Dolfinarium. Toen ik in december 2008 startte als PR manager bij het Dolfinarium had ik niet kunnen bedenken dat mijn leven 1,5 jaar laten over zou worden overgenomen door een gestrande orka.
Gekscherend heb ik wel eens gezegd dat er nooit een vrouw is geweest die mijn leven zo heeft bepaald als orka Morgan. Vanuit professioneel oogpunt werden het 18 maanden om nooit te vergeten. Ik heb alle facetten van het communicatie vak behandeld, ontdekt en geleerd. Met het redden van een gestrand dier kwamen we als organisatie in een rollercoaster terecht die vooral mijn functie alle kanten op ging. In de eerste weken was er enorm veel media aandacht uit binnen- en buitenland. Voor mij als woordvoerder betekende dit veel, heel veel persaanvragen behandelen, interviews geven in inplannen. Snel schakelen met verzorgers, dierenartsen en directie om de juiste boodschap naar buiten te brengen.
Al vrij snel volgden de protesten wat resulteerde in veel meer strategisch woordvoerderschap omdat we in alles onder een vergrootglas lagen. Het ging van kwaad tot erger met politiebescherming voor een aantal medewerkers en ME bussen op het park als toppunt. De laatste 6 maanden van Morgans verblijf in Harderwijk ging mijn werk heen en weer van Marketing PR acties om de publieke opinie in goede banen te leiden tot overleg over gestelde Kamervragen en voorbereiding op twee rechtszaken die gepaard gingen met de nodige persaandacht.
https://nos.nl/video/324612-terugblik-op-anderhalf-jaar-orka-morgan.html